Marcel André Krop

Geslacht: Man
Vader: Frederik Johan Krop
Moeder: Antoinette Jeanne Seignobos
Aantekeningen: K R O P , M A R C E L ANDRÉ, * Rotterdam 5 in Frankrijk beleefde hij als een nog immer actu-
apr. 1913, f Groningen 3 okt. 1973. Z n . van ele waarschuwing.
Frederik Johan Krop, pred., en Antoinette
Jeanne Seignobos. Stud. rechten Parijs en Binnen een week na de intrede in zijn eerste
Straatsburg 1932-1933, stud. theol. Groningen gemeente Tricht (5 mei 1940) moest het nieuwe
1934. Herv. hulppred. Rotterdam 1939, herv. predikantsechtpaar met het gehele dorp evacue-
pred. Tricht 1940, Geldermalsen 1943, herv. ren; K . gaf mede leiding daaraan. In datzelfde
studentenpred. Groningen 1947-1973; tevens oorlogsjaar nam hij het initiatief tot een kerkblad
godsdienstleraar aan de tweede chr. H B S ald. voor de gehele regio, namelijk de c l . Tiel en de
1948-1957 (ontsl.). Hij huwde op 19 apr. 1940 ring Tuil. Hij redigeerde dat tot zijn vertrek uit
te Groningen met Titia Petronella Hofman rivierenland in 1947.
Kort na de oorlog heeft K. zich beijverd voor geloven, dan wel of hij met de geloofstaal een
de oprichting - vanuit het grondvlak van de kerk eigen wereld bedoelde, waardoor hij kon zeggen
- van de Bond van Herv. Mamenverenigingen dat hij de Bijbel geheel letterlijk nam en vragen
"In dienst der Kerk" (Utrecht, 21 mei 1947), m.b.t. geloof en wetenschap een schijnprobleem
een samenvoeging van de Chr. Nationale vond. Studenten vroegen hem dan ook of het
Werkmansbond en de Federatie van Herv. man- erop neerkwam dat we in ons geloof geloven;
nen in Nederland. een vraag die K . verwierp. Zijn gewraakte uit-
Toen K . in 1947 studentenpredikant te spraak deed K . in een uitzending van
Groningen werd, stond het voor hem vast dat IKOR/CVK, waarin iemand aan het woord was
zulk werk meteen goed herkenbaar moest zijn die verklaarde bewust kinderloos te blijven om
voor studenten. Hij concentreerde de eredienst zijn eventuele nageslacht het lot van de hel te
in de Martinikerk op de zondagavonden, gaf er besparen. Met zijn antwoord "dood is dood" gaf
thematisch vorm aan en voerde een open avond- K. aan, het probleem van de vraagsteller eigen-
maalsviering in. Met afgevaardigden van zijn lijk geen probleem te vinden. De feitelijkheid
'studentenkerkeraad' bezocht hij de herv. classes van het begrensde leven was voor K. uitgangs-
in de drie noordelijke provincies. In 1956 lukte punt en diende gerespecteerd te worden; bijbel-
het hem een eigen pastoraal centrum te vormen, se beelden veranderden daar niets aan. Maar
de 'studentenpastorie', waarin hij ook aan zijn tegelijkertijd kon, volgens K., in de taal van het
vrouw een grote rol toebedeelde. geloof gezegd worden dat ons leven de grens van
Als studentenpredikant ging de tijdgeest niet de dood overstijgt.
aan K. voorbij. Geruchtmakend was zijn zoge- De loyaliteit ten opzichte van zijn kerk bleef
noemde "danspreek" van 8 sept. 1957, waarin K. eigen, al vond hij zelf dat deze, met name in
hij het een vanzelfsprekende zaak noemde dat er zijn laatste jaren, onder grote druk kwam te
in Gods nabijheid wordt gedanst en daarom ook staan. Zijn toon werd toen heftiger. Duidelijk is
in de gemeente: de vreugde diende geleerd en in elk geval dat K. met zijn markante en uitda-
geoefend te worden! Het voorval leidde tot een gende persoonlijkheid zeer tegengestelde reac-
rumoer over de chr. levensstijl en kostte hem ties opriep. Er waren er die zijn spreken over het
zijn baan als godsdienstleraar aan de tweede chr. geloof ervoeren als een bevrijding. Anderen
HBS te Groningen. Achteraf bezien valt een zagen er niet veel meer in dan een handigheid,
lichte verbazing over de omvang van de gemaak- of wantrouwden het zelfs als een list. Zelf vond
te ophef niet te onderdrukken. De centrale ker- K. vooral de reacties - zo niet irritaties - van
keraad van de herv. gemeente deed zelfs een niet-kerkelijken opmerkelijk.
officieel herderlijk schrijven uitgaan over chr.
G e s c h r. : Met S.H. Spanjaard en G. van der Leeuw,
vrijheid en wettische levenshouding. Het toont Nood, twijfel, zekerheid. De drie lezingen van het
hoe snel de veranderingen om zich heen gegre- Godsdienstig Appèl aan de Groninger studenten, gehouden op
pen hebben. Eerder al, in 1951, had K. ter gele- 17, 20 en 21 nov. 1939, Meppel 1939. - Brieven van en aan
genheid van een sportfestival in Groningen mijn gereformeerde vriend, 's-Grav. 1948; 2e dr., 1949. -
Vreugde over de schepping van het lichaam, Wag. 1951 (Van
gepreekt over de vreugde over de schepping van goedertierenheid en recht, 35). - Voorbede en gebedsgene-
het lichaam. Pijn, dood en zonde hoorden naar zing, Wag. 1953 (Van goedertiererüieid en recht, 37/1). - Met
zijn opvatting niet in de wereld; er was naar zijn Th. Delleman, Hervormd-gereformeerd gesprek, Aal ten 1954.
overtuiging sprake van een lichamelijke opstan- - In Gods nabijheid wordt gedanst, Hilv. 1957. - Met G.P.
Baerends, F. Sierksma (e.a.), Het huwelijk, Studium Generale
ding. 1963-1964, Gron. 1965, 141-155.
Rond dit punt ontwikkelde zich bijna twee Ter nagedachtenis aan mijn vader. In: 'Als ziende den
onzienlijke'. In memoriam Dr. F.J. Krop 1875-1945, Rott.
decennia later een problematiek van veel ingrij- 1946, 16-49. - De reikwijdte van het pastoraat. In: A . M .
pender aard. In nov. 1969 kwam deze naar Bootsma-de Langen, A . J . E . Bosman (e.a.), Studenten-
voren in K.s geruchtmakende uitspraak "dood is pastoraat na 25 jaar, [Gron. 1973], 107-119.
dood". K. betoogde dat het geloof een eigen Artikelen in dag-, week- en maandbladen en andere peri-
odieken, o.a. Nieuwsblad van het Noorden, Dagblad van het
manier van zijn en beleven is. Deze wijze van Oosten, NRC, Nieuws van de dag, Groninger Kerkblad, De
benaderen sloot z.i. het meest atheïstische den- Hervormde Kerk, Hervormd Nederland, Woord en Dienst,
ken in en durfde dat ook te verwerken. Eerst Wending en Medisch Contact.
wordt de feitelijkheid erkend en daarin wordt H s s.: Correspondentie met K . H . Miskotte [UB Leiden]
vervolgens de verkondiging van de Schriften en met C.J. de Vogel [C. Stam, Groningen].
L i t.: P. Hofstede, Tot onze diepe droeflieid.
gehoord en geloofd. Onhelder blijft of K. een Documentaire over de dood, Baarn 1970, reg. in v. - R.
brug wilde slaan tussen de feitelijkheid en het Hensen, Een theologische schets. In: A . M . Bootsma-de